Dampkogning:
Dampkogning er en enormt god tilberedningsmetode, da den bevare smag og vitaminer i fødevarer. Når man tilbereder frugter og grøntsager, er det en god ide at koge dem, til de er møre, da det gør dem meget lettere at purere, men efterhånden som dit barn bliver ældre, kog da i kortere tid for at bevare så mange næringsstoffer som muligt eller damp det.
Kogning:
Når du koger madvarer brug da så lidt vand som muligt. Alle vitaminer og smagen lægger sig i væsken, så hæld ikke for meget vand fra.
Ovnbagning:
Ovnbagning er en anden meget god måde at sikre sig, at alle næringsstoffer bevares. Det er en velegnet metode til at tilberede f.eks. kartofler og squash på. Prik med en gaffel og bag dem, til de er møre. Skrab kødet ud med en ske, og purere eller mos det.
Tilberedning i mikrobølgeovnen:
Det er ikke anbefalet at man tilbereder mad til baby i en mikrobølgeovn, da mange næringsstoffer forsvinder. Det er dog en god ide til f.eks. optøning af mad i skåle beregnet til mikroovnen. Frossen kartoffelmos med et par terninger ærtemos, tø det op i mikrobølgeovnen og tilsæt herefter fedtstof og  modermælk eller drikkeklar MME.
Opbevaring og nedfrysning:
For at sparre tid, så du kan bruge den på din lille prins eller prinsesse, så lav hellere større portioner og nedfryses i små bokseportionsbakker eller lign., som er godkendt til babymad og nedfrysning. Når du har tilberedt maden, skal den dækkes til, afkøle af (sæt aldrig varm mad i fryseren), og nedfrys straks herefter. Tilsæt aldrig modermælk eller MME i maden inden den fryses, da vitaminer og mineraler i mælken kan beskadiges ved opvarmningen.
Bemærk: Husk altid at holde råt kød, fisk og æg adskilt fra andre madvarer.